Skip to main content
Slasken

Smart marknadsföring genom SMS & inbound marketing

Fler och fler företag börjar använda sig av inbound marketing och SMS som marknadsföringsstrategi. I den här artikeln tar vi upp hur du kan använda dig av dessa två marknadsföringsalternativ på bästa sätt i praktiken.

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är en typ av marknadsföring där du lockar kunder till ditt företag istället för att använda direktreklam. Med inbound marketing försöker du få ditt företag att upplevas så attraktivt och intressant som möjligt, så att folk dras dit utan att du behöver söka upp dem. 

Hur du använder inbound marketing på bästa sätt

Inbound marketing är ett bra sätt att locka till sig potentiella kunder som redan har ett intresse för det du säljer, vilket resulterar i en högre konvertering på dina leads. Det är därför viktigt att se till att det är så enkelt som möjligt för människor att komma i kontakt med ditt företag. 

Det är en smart idé att då ha en snygg och användarvänlig hemsida som är ordentlig sökmotoroptimerad. Det här ökar chansen att ditt företag blir synligt för potentiella kunder. Det är även bra att vara aktiv på olika sociala medier som din målgrupp brukar vara aktiv på. Allt som gör att du blir mer synlig och fångar andras uppmärksamhet, är bra. 

Så fungerar reklam via SMS

SMS har ofta en högre öppningsfrekvens än mail, vilket gör SMS till en effektiv form av marknadsförande utskick. Smsen kommer direkt till människors mobil, som de flesta alltid har nära till hands. 

Hur du använder marknadsförande SMS på bästa sätt

Om du vill skicka ut reklam på SMS är det en bra idé att göra det så enkelt som möjligt för potentiella kunder att anmäla sig till dessa utskick. Det kan vara smidiga knappar på din hemsida eller att exempelvis påminna om det via instagram inlägg eller liknande. 

När du ska göra e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev och andra typer av utskick via e-post är också en effektiv typ av marknadsföring. När du gör e-postutskick är det en bra idé att använda sig av en digital plattform som förenklar processen. Paloma är ett bra exempel på en sådan plattform. Med den får du alla verktyg du behöver på ett och samma ställe.

SMS, inbound marketing eller e-postmarknadsföring är alla bra sätt att öka din räckvidd och konvertering.