Principerna för swingrytm, melodi, harmoni och improvisation är ryggraden i jazzen. Lär dig mer om dessa grundläggande koncept innan du hoppar in på jazzscenen. Här är tre vanliga myter och missuppfattningar om jazz. Läs vidare för att lära dig sanningen. Förhoppningsvis kommer du att kunna identifiera din egen musikstil och lägga till den. Jazz är en av de mest olika genrerna. Läs vidare för att lära dig hur du kan införliva det i ditt liv.
Svängrytm
När de komponerar experimenterar kompositörer ofta med icke-traditionella notationsmetoder. Två tidiga klassiska kompositörer var George Crumb och Luciano Berio. Sedan dess har metoden för swingrytmkänsla förblivit praktiskt taget oförändrad. Till exempel är två pianoutdrag som bara skiljer sig åt i melodins timing nästan identiska. Trots dessa skillnader förlitar sig båda på ett liknande mätmönster. Men det finns några anmärkningsvärda skillnader mellan jazz och bebopswing.
Melodi
En melodi i jazz är en viktig komponent i en låt. De flesta jazzlåtar börjar med en melodi. Sammansättningen av en not varierar med varje musiker. Till exempel spelar en sologitarrist huvudtonen i ett stycke, medan en pianist spelar en kontrasterande melodi. En refräng är en annan komponent i en jazzlåt. En låt kan också ha två refränger, där den första spelar rubrikmelodin.
Harmoni
Det finns många aspekter av harmoni i jazz. I den här artikeln kommer jag att presentera en transformerande modell av jazzharmoni. Inom jazz är de harmoniska möjligheterna lika olika som ljudutbudet. Att känna till dem kan hjälpa dig att uttrycka dig på bästa sätt. Det är som att ha ett brett ordförråd. Var och en väcker en specifik stämning och atmosfär. Att känna till dem hjälper dig också att skapa en musikalisk palett. Här är några exempel på hur man använder harmoni i jazz.
Improvisation
Skillnaden mellan improvisation och komposition är viktig för att förstå jazz. Båda teknikerna använder komposition men improvisation skiljer sig från komposition. Improvisation inom jazz är processen att utveckla och genomföra idéer utan förkunskaper. Den utnyttjar artistens egna personliga uttryck och känslor för att skapa ett unikt sound. Denna form används ofta i all slags musik, inklusive jazz. Improv i regga och blues kräver dock att kompositörer skriver själva innehållet i låten. Dessutom behöver musiker som spelar reggamusik inte improvisera användningen av musikinstrument eller förstärkning av små ljud.
Bebop
Bebopmusiken var ett avsteg från swingeran, som hade blivit allt mer strukturerad och kommersiell. Bop omfamnade improvisation och solistens frihet till form, omfång och uttryck. Musikens svarta musiker skiljde sig från sina vita jämnåriga och skapade en distinkt visuell och verbal ikonografi. Till skillnad från swingtiden, då storbanden övervägande var vita, var bebops musiker mestadels svarta.
Billie Holiday
De första åren av Billie Holidays karriär var fyllda av upp- och nedgångar, allt från hennes debutinspelningar för Clef-etiketten 1952 till hennes efterföljande äktenskap med jazztrumpetaren Louis McKay. Trots hennes tidiga misslyckande med att spela in för ett större bolag, fick hon snart ett erkännande, och hon backades upp av en fantastisk ensemble inklusive Oscar Peterson, Barney Kessell, Flip Phillips, Charlie Shavers och den ökända flamboyanta Teddy Wilson.
Duke Ellington
Sommaren 1919 var en tid av våldsamma stridigheter mellan olika raser i USA. I Washington, D.C., attackerade vita soldater och sjömän obeväpnade svarta människor. I Washington drabbades även Ellington av detta våld. Men han valde att höja sig över begränsningar baserat på sin ras. Han föraktade att bli placerad i raskategorier. Det året ägde storbandets första framträdande rum i True Reformers Hall, som låg två kvarter från hans hem. Däremellan spelade han tillsammans med andra musiker i ett gathörn.